الجسر
مرحبا بك على الصفحه الخاصه بابناء سنفا
نرحب بك ضيفا وعضو معنا من سنفا او من خارجها
الجسر
مرحبا بك على الصفحه الخاصه بابناء سنفا
نرحب بك ضيفا وعضو معنا من سنفا او من خارجها
الجسر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الجسر منتدى شباب سنفا نقد هادف واراء صريحه

البوابةالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب

القلم الناطق
PIONEER
هلب الاسد
بنت سنفا
Eng.5StarS
السعادة7ع
روح من نور
ostaz_joker
نائب الجماعه
خالدامين
14 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر
الابراج : الجدي العمر : 38
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Unknow10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Unknow11
درجه احترام العضو : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب 111010

ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Empty
مُساهمةموضوع: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالأحد يناير 25, 2009 7:30 pm

اشطه عليكوا
ثالثا:احنا كنا صغيرين وكنا بنجري ونلعب ونمشي وبننام في الاخر طبعا..كان فيه ناس بتنام بالليل وناس بتنام بالشطه واللمون
المهم............يمكن انا مش عارف لازمته ايه الكلام اللي فوق بس اهو اي عبط في اي اتجاه
نفتكر كلنا طبعها الماثورات الشعبيه لقريه سنفا والتي ما ان نسمعها حتي نتذكر مواقف كانت تحدث فيها هذه الماثورات<اقصدها طبعا ماثورات لفظيه> فتثير فين الشجن واتلحنين والحاجات دي بتاعه الماضي.........مش كده والا ايه
ام هند................
هنبدا باول مأثور..........

1_سلطااااااااااااااان يا ملح سلطاااااااااااااااااااان<الملح السلطااااااااااااااااااااان>
كنا بنسمع الجمله دي زمااااان وكتن الراجل معاه عربيه بحمارمهدود حيل امه وعلي العربيه تلات شكاير ملح واحده مقفوله والتانيه هتخلص اهي والتالت لسه مفتوحه.........وكان يتميز هذا الملح بالصفه القالبيه اي انه في شكل قوالب تقوم انت بعد ذلك بتكسير هذه القوالب بواسطه معول او قدوم وفي وجود ايد الهون وقد تلجا في احيان قليله الي اقرب سمكري او حداد وذلك في حاله الملح الجيد
كان كيلو الملح بببريزه بيضه من اللي عليها النسر
2_حديد قديم زهر قديم مواعين قديمه للبيع
كنا برده بنسمع الكلمه دي غالبا من عيل صغير يطوف في الحواري والازقه واخر علي عربه كارو ولكنه يتميز بانه يهتف في ماعرفنا بعد ذلك انهم يسمونه ميكروفون وفي اوقات الشغل وعدم الجعجعه بهذه الجمله يقوم بتشغيل بعد الاغاني العاطفيه مثل اغنيه الست لما
كانت العربه من النوع الطويل وفي اخرها حوالي خمس شكاير مربوطين في بعض لاحتواء المخزون
كان هذا الرجل يشتري كل ماهو قديم من حديد وزهر وبلاستيك وقزايز زيت وصاج وخلافه ولو راجل عجوز ميضرش اهو قديم برده
وكان يشتري الكيلو بريال..........ولكنه احيانا يبالغ البائعون في المبلغ المراد بصوره خياليه وكبيره جدا فيطلبون ربع جنيه في الكيلو وهو ما كان يرفضه الرجل في استماته فهذا الكار لايقبل الشكك او الاستغلال ..........كما يقول رواد هذا الكار...وينتج عن تضاد الافكار هذا خناقه ما يعلم بيها الا ربنا وويك ويك<صويت نسوان حضرتك> ولاتنتهي هذه الخناقه الا بصاحب العربه يرزع واحده نسوانه بحديده في دماغها والا حاجه فيتعظ الجميع وينتصر لرايه في النهايه

3_معانا البط المسكوفي والبط البكيني وبط اسمر والسمار نص الجمال يا صبيه عالعربيه
راجل دمه زي العسل كان كل يوم بجمله وتكاد هذه الجمله ان تكون هي الاكثر استخداما في قاموس مفرداته
كان بيمشي بعربيه نص نقل عليه كام قفص كبير كده وفيها بط وفراخ وحاجات كتير كده
ويتمتع هذا الرجل بشعبيه جارفه فاول مايدخل شارع تتدفق عليه جميع المربيات<مربيات الطيور بالطبع|> وذلك لخفه دمه وتهاوده في البيع والشراء والا سعار وان كان يبيع بما يريد في الاخر
يجلب هذا الرجل معه الجلبه في كل الشارع ولكنها جلبه من الضحك والتهريج
كان بيبيع الفرخ الصغير ببريزه
4_لوووووووووووز يا ترمييييييييييييييييييييييييس
سيده ضئيله الحجم نوعا مبتسمه ابتسامه طيبه ويظهر عليها اثر الزمن
تسير في البلد بطبق بلاستك كبير من الترمس وكوب صغير من الالومنيوم وغطاء حله وقطعه قماشه
تبيع الترمس والذي كان مقصدا للاطفال واحيانا الكبار ايضا
لا اعلم اين زهبت هذه السيده فانا لم ارها منذ زمن
كانت بتبيع القرطاش بشلن واحيانا يكون القرطاس كبير شويه وببريزه

5_التنرمس ازاتناو
كلمه اسمعها دوما من هذه السيده ولكني لم استطع من فك طلاسمها الا مؤخرا حتي اكتشفت انها تقولها بالانجليزي علي اعتبار ان الترمس اسمه ترمس بالانجليزيtermis is at now
مالهاش تفسير غير كده وان كان فيه حد كان بيفهم الكلمه يقولي عليها
كانت هذه السيده لا تختلف كثيره عن السيده السابقه سوي انها ممتلئه قليلا ولاتتحرك كثيرا في البلد وكانت تجلس عن محل الحاج عبده خطاب
كانت تبيع القرطاس بشلن
6_تخبيطه بغطا حله علي جردل الومنيوم
دي مش كلمه لكنها صوت يصدر من هذا التخبيط يسمعه القاصي والداني فيعرف انه نداء لللترمس
صاحب هذا الترمس هو بائع الترمس الاشهر في سنفا>عم حسن<
كان رجل ضئيل الجسم اسمر البشره لين الجانبيبدو عليه اثر الزمن بشده
كان يبيع قرطاس الترمس بلن وببريزه وكانت القراطيس معده مسبقا وكان ترمس عم حسن زو نكهه ورائحه مميزين ...الترمس الوحيد اللي له ريحه
7_الجيلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااتي
هي عربه لا اعرف كيف تسمي ولكن لمن لا يراها هي عربه اشبه بالصندوق تدفعها عجله يركبها صاحب العربه ومرسوم عليها صور كرتون وغيره
في غالب الامر كان من يركبها اشبه بدبور afro زو ملابس بسيطه ويسمع اغاني غريبه جدا جدا غالبا هي مواويل وقصص مثل قصهمروان خدوه الحراميه وقالوله مالك ياعنيه هنعيشك عيشه هنيه ونجيبلك اختك يامروان
كان الجيلاتي بشلن وببريزه وفيه كوبايه بربع جنيه
8_زمااااااااااااااااااااااااااره شس
كان راجل بيزمر بزماره كان يركب دراجه وفي مقدمتها مجموعه من الاسياخ معلق عليها مايشبه البالونات وبهاالحلاوه الشعر او ما يسمي غزل البنات
كان رجلا يشبه كثيرا بائع الجيلاتي وما يفسر العلاقعه بينهم اختفائهم في نفس زات الوقت الذي ظهرت فيه هوجه الايس كريم والملبس
كتن يبيع الكيس بشلن وهناك لاولاد الزوات كيس ببريزه
كان يعجب العيال الصغيره جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
9_رنه جرز زززززززززززززززززززززززززززززززززززززز
عربه صغيره بها قدرتان من الفول احداهم مغطاه دائما او كان يبيع بها بليله والاخري للفول
شاب وطفل الطفل يتجول بالجرز بين الازقه والشاب يبيع الفول
الفول زي مانت عاوز بربع او بنص او حتي بجنيييييييييييييييييييييييييييييييييييييه
بس كان فول زي العسل
بيقولوا كان بيعمله بميه المشروع
10_زباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااله زباااااااااااااااااااااااااااااااااااله وبعدين زماره
دي مش شتيمه بس همه والله العظيم كانوا بيقولوا كدا او بيقولوا لانهم لسه بيعدوا في البلد
الصبح بدري خمس انفار منهم اللي سايق الجرار واخرين علي المقطوره يستلمون الزباله والاخر يمشي وراء الجرار لكي يناولهم الزباله واخر احتياطي
هم ينظفون الشوارع الاوله من البلد ويوسخون <لامؤاخذه> الشوارع الاخري اذ انه بعد فتره تمتلئ المقطوره بالزباله لحد ما تبدأ تقع من عليها وتكون اشبه بالجبل فتقع في الشوارع الاخيره من الجوله وتوديها في داهيه
11_العييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييش زماره
بتوع العيش البلدي الابيض والمستحدثين منذ فتره ليست ببعيده
ثلاثه رجاله يصرفون العيش حسب كروت مع الناس لكل خمس انفار في الاسره بنص جنيه عيش........زهو كدا
12_العيش الصابح والبقصماااااااااااااااااااااااااااااااااااااات
عربه نصف نقل يركبها رجلان ويبيعون العيش والبقصماط والقرص ومنتجات الدقيق كلها والفينو
كان عيشهم بجد صابح وفرريش وطازه وطعمه جميل بجد.......زالله يرحمهم سمعت انهم عملوا حادثه
13_..................................
الراجل ده مكانش بيعمل اي حاجه تدل عليه .....هو يااما تشوفه يامتشوفوش وكان بيبيع الملبس والحلويات الصغيره للاطفال
الراجل ده كان من دماص
وتقريبا انا عرفت السر في انه مكانش بيعمل صوت.هو تقريبا كان اخرس ومعندوش زماره ومش مخلف
14_....................................
برده الناس دي مكانوش بيعملوا اي صوت
بس كانت شغلتهم مختلفه تماما لانهم كانوا معاهم عربيه صغيره من الحديد وزات شكل مميز ويجرها حصان
وكان معاهم جرادل شكلها وحش قوي وبحبل طويييييييييييييييييييييييييييييل
مش هقول اي كلام تاني عن الناس دي غير انها من دماص ومن زمان خالص الكلام ده
15_اادي الحمام وصلوا عالنبي .شوف بعينك وصلي عالنبي عند المعلم......والدبيح بكره الصبح
شاب يرتدي جلباب في الغالب ويسحب بقره بحبل ويتكلم بصوت عالي بهذه الجمله كي يعرف الناس انها ستدبح في الغد
نهج سنفاوي مستحدث لم يعرف مصدره
ونهايه هذا قاموس لمصطلحات تقابلك في سنفا وقد تربكك اذا كنت ممن يزوروها لااول مره او كنت مغتربا عنها فتره طويله ولم تحضر هذه الحوادث التاريخيه
سلاام عليكم
سلطااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااهههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههاااااااااااااااااااااااااااااااان
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Unknow10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Unknow11
درجه احترام العضو : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب 111010

ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Empty
مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين يناير 26, 2009 4:57 pm

هناك ماثور اخر افتكرته اليوم وللحق انا اكتشفته حينما سمعته

هو

16_انا لله وانا اليه راجعون توفي اليوم الي رحمه الله تعالي....................وصلاه الجنازه بعد صلاه...............والبقاء والدوام لله

تيمه شهيره جدا قبل اعلان اي اسم لمتوفي وهي واحده في جميع مساجد البلد وقد يذيد احدهم في بعض الاحيان انه لاعزاء للسيدات
نائب الجماعه
عضو فضى
عضو فضى
نائب الجماعه

ذكر
الابراج : الميزان العمر : 38
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Accoun10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Swimmi10
اوسمه 3 : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب 3h210

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين يناير 26, 2009 7:27 pm

الله عليك يادكتور

انتا فكرتنا بالزمن الجميل

واهم حاجة

الناس الطيبة بتوع الترمس

الله يرحمهم

اسئلكم الفاتحة للناس المحترمة دية
ostaz_joker
عضو نشط
عضو نشط
ostaz_joker

ذكر
الابراج : السمك العمر : 38
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Collec10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Writin10
اوسمه 3 : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Empty

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين يناير 26, 2009 8:21 pm

موضوع روعه روعه روعه .......
وأنا أفتكر إنها كانت " داردومْيا " مش جيلاتى .....
اللى كان مشهور بيها واحد إسمه المتولى .....
كنت بدّيلُه كوزين دُرَه وآخد كوبّاية داردوميا .
بجد والله فكرتنا باالطفولة البريئة .
مانساش أبداً يوم ما سرقت من ورا أبويا
سيخين حديد (جُداد نوفى) وطِلِعْت بِعْتهم
للراجل اللّى بينادى " حديد قديم.... ظهر قديم للبيع "
تتصوّرو بعتهم بكام ؟
بربع جنيه ! ومخروم كمان ........
فعلا : ليت الطفولة تعود يوماً
يا جماعة أنا حاسِسْ إنّى هاعملها على نفسى وأنا قاعد .
[/center]
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين يناير 26, 2009 8:35 pm

اشطه عليك يانائب

اهم حاجه اللي يعلق يا جماعه يحاول يفتكر حاجه من الحاجات اللي زي كده ونعمل الموضوع ده قاموس بجد للمصطلحات المتعارف عليها في البلد

والله يرحمهم فعلا اللي مات منهم طبعا
واللي لس عايش برده تجوز عليه الرحمه

وانا فيه حاجه افتكرتها كمان وهكتبها قريب انشاء الله
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين يناير 26, 2009 8:45 pm

بقي كده يا استاذ جوكر تبيع سيخين الحديد بربع جنيه وكمان مخروم
طب وانت لحمت الخرم بكام بقي ........تلاقي بنص جنيه والا حاجه.وبعد مالحمته استفدت انت بالربع جنيه ياباشا

انت لو كان عندك نظره مبعديه شويه وفكرت ان الحديد الطن منه هيبقي ب8000يمكن كنت بعته اغلي من كده ب35 قرش والا حاجه

وانا اسف اذا كنت نسيت حكايه الدردورميه دي بس والله كانت في دماغي ونسيت اكتبها
عالعموم متعوضه وكويس انك فكرتنا بها

كفر شكر
روح من نور
عضو فضى
عضو فضى
روح من نور

انثى
الابراج : العقرب العمر : 32
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Collec10

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين يناير 26, 2009 9:40 pm

الله الله الله الله
موضوع فوق رائع رائع بجد
واللهى الموضوع تحفة
أنا كنت لسه انهارده مع نفسى بفتكر زكريات الطفوله بردو
واللهى احلى لحظات العمر
بس بجد شكل بلدكو حلوة
وروحها حلوة كمان

دمت بود
لا اله الا الله
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين يناير 26, 2009 9:49 pm

اقتباس :
واللهى احلى لحظات العمر
بس بجد شكل بلدكو حلوة
وروحها حلوة كمان

كلامك غريب ياروح عن البلد

انتي غايبه عنها من امتي

وفعلا احلي زكريات هي زكريات الطفوله

بس المشكله اني مش فاكر فيها حاجه

بس اصحابي فاكرين وبيقولولي

وبجد ياريت الطفوله تعود يوما فاقولها بمافعلته العشرينات من العمري
روح من نور
عضو فضى
عضو فضى
روح من نور

انثى
الابراج : العقرب العمر : 32

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين يناير 26, 2009 10:15 pm

هههههههههههههه
عند حق
حضرتك انا غايبه عن البلد بقالى 17 سنة و3 شهور وكام يوم
هههههههههههههه
انا مجتش سنفا دى اساسا قبل كده واول مرة اسمع عنها من هنا
وكمان كنت بنطقها غلط اصلا لغايه اما سألنا واحدة من كفر مش عارف ايه كده فى ميت غمر ايه سنفا دى قعدت تتريق علينا عشان كنا بننطقها غلط
sinfa

كنا بننطقها كده وده طبعا غلط وهى باة الى صلحتها لينا

sanafa

وطبعا بردو كانت اول مرة اسمع عن الكفر ده واول مرة اسمع عن دماص بردو وبردو كنا بننطقها غلط
هههههههههههههههههههههههه
عادى يعنى

دمت بود

لا اله الا الله
السعادة7ع
عضو نشط
عضو نشط
السعادة7ع

ذكر
الابراج : العقرب العمر : 54
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Trader10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Travel10
اوسمه 3 : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Empty

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالثلاثاء يناير 27, 2009 1:12 am

15\ أبيض النحاس ----------- ابيض
كان زمان المواعين كانت نحاس بمرور الوقت و الطبيخ والغسيل كانت بتجنزر فكان بيجي مجموعه من الرجالة بيشتغلو فى تبييض النحاس يعنى بيطلوها
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالثلاثاء يناير 27, 2009 1:21 pm

السعاده 7ع

شكرا ياباشا واشطه عليك

بجد انا مش فاكر الناس اللي بتبيض النحاس دي
بس اعتقد ان انا سمعت عنهم وفعلا كلامهم ده بتاع ابيض يانحاس

انا هاعتبره ماثور

17_ابيض النحاس..............ابيض

اشطه عليك

وبعدين انا افتكرت دلوقتي عم هلال بتاع اواني الالومنيوم الراجل اللي من دماص ده

افتكر كان بيقول

18_الومنيييووووووووووووووووووووووووووووم ......مواااااااااااااااااااااااااااااعين

مش عارف راح فين
Eng.5StarS
شخصيه هامه
شخصيه هامه

ذكر
الابراج : الميزان العمر : 39
اوسمه 3 : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Member

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالأربعاء يناير 28, 2009 12:32 pm

جامد ------ جامد ------جامد

تلاته جامد و الله و المفروض اكتر

موضوع جامد فحت

لوز لوز لوز

و على فككره الست بتاع الترمس دى كانت خلتك حكمت الله يرحمها

و سلطان يا ملح دا كان الملح ده الفلاحين بيشتروا عشان يحطه فيه الجبنه البيضه
بعد ما ياخدوها من الحصيره بتاع الجنبه
و انا هضيف و هقول

18- ال حم الجزم يا ولاد الجزم

لو تفتكرا ايام الشباشب او صابع و الجزم البلاستيك و الدباشه بتاع الشتا

لما تنقطع تعينها لحد ما الراجل ال بيلحم يعدى

و اعتقد اشهر واحد كان اسمه وحيد و هو من دماص و كان بيجى بعجله كبيره كده

19-................................

الناس ال بتلحم البوابير الجاز وكانوا بيبقوا موجودين كل يوم خميس فى السوق

دال لسه فى حد بيستخدم البوابير الجاز لحد دلوقت

20-...........................................

لما النور كان بيقطع و نستخدم اللمبه الجاز

و تقعد تلف البلد على ازازه لمبه ال الازازازه ال فى اللمبه مكسوره

و تاخدا كعب داير لا تلاقى لا ازازه لمبه و لا حتى ازازه سهار

و لو لقيت امك ترجعك ال الازازه مكسوره او فيها شامه

ترجع الراجل البياع ما يرضاش ياخدها منك
والبس يا معلم علقه جمده موت عشان كسرت الازازه

21- السدود بتاع الشتا

ايام ما كنت بيوت سنفا اغلبها بالطوب النى ( الطوب اللبن)
و الدنيا تمطر و الشوارع فيها متر ميه يقوم
كل واحد عامل سد من الطين او مخلفات الفراخ والبط
او القش عشان الميه ما تجيش عنده
و يجى عمك فلان بالليل فى الخباثه يقوم فاتح السد او
يرمى ميه عند ال جنبه

و تقوم خنقات موت عشان ميه الشتا ال فى الشوارع

و انا مخصوص كنت بستنى الشتا عشان البس
الجزمه ام رقبه (دباشه)
و نمشى فى الميه يا معلوم

و يا سلام لو خت لك عزق او ازحلقت
و عست هدومك كلها طين العيال يموتوا ضحك عليك

و تروح تاكل علقه موت و يقولوا لك
احنا مش قلنا لك ما تطلعش فى الشتا و امشى فى النشف

22- ايام حصاد الارز

فاكر ايام ما كانوا بيحطوا قش الارز فى الشوارع عشان يحصدوه
لان ما فيش مكن دراس رز قوى

و كان فى شارع الرواينه يحطوا الارز فى الشارع و يجى الجرار يمر عليه

و احنا بقا يا معلم نلعب على القش و بلنصات و ضرب و عيش

و نعمل حبل من القش و نحطه وسط القش و ال يمر عليه نكعبلعه
و نجيبه على بوزه (لامواخذه)

23- الذكر

كان فيه ايام معينه يجيبوا تسجيل و يقعدوا يذكروا
اعتقد ايام الموالد
و كان بالذات فى الرواينه عند الشيخ صعيد يا خالد اظن عرفه طبعا

و على البوابه عند حبيبك عبس و عمك عطيه
يا صباح القصب
على فكره هنا فى قصب بس متقشر و فى اكياس
شفت الزمن
الواحد ان ما كانش ياكل القصب و يعمل جنبه جبل زباله من مصاصه القصب
ما يسحش بطعمه
قل قصب فى كياس

Eng.5StarS
شخصيه هامه
شخصيه هامه

ذكر
الابراج : الميزان العمر : 39
اوسمه 3 : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Member

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالأربعاء يناير 28, 2009 12:36 pm

و ان شاء الله يا دكتور خالد اكمل معك هذا القاموس

دى حاجه على الماشى الى ان اعود
سلاةم
بنت سنفا
عضو ذهبى
عضو ذهبى
بنت سنفا

انثى
الابراج : العذراء العمر : 18
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Studen10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Readin10
اوسمه 3 : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Mosamem

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالأربعاء يناير 28, 2009 12:44 pm

اتفرج وشوف وصلي ع النبي
اتفرج وشوف وصلي ع الني

دي بيقولها راجل أنا عارفة اسمه
يرتدي جلابية سمنية ملطخة من أثر اللحمة

يمسك خلفة بقرة حسناء ويمشي بها في أزقة سنفا
ثم يقول
هندبح يوم معرفش إيه

والبقرة تخور وراه

اتفرج وشوف وصلي ع النبي
موووووووووووووو
اتفرج وشوف وصلي ع النبي
موووووووووووووو
هندبح يوم _____
بنت سنفا
عضو ذهبى
عضو ذهبى
بنت سنفا

انثى
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Studen10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Readin10
اوسمه 3 : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Mosamem

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالأربعاء يناير 28, 2009 7:22 pm

كان في راجل بيعدي من قدام بيتنا كل كام أشبوع كده ويقول
معايا ملايات وفوط وهدووووووووووووم
اتفرجي وشوفي والخير يدووووووووووم

رجل ضئيل الجسم ملامحه ليست سنفاوية وكذلك لهجته
ولكن كثرة كلامه وشرحه عن بضائعه لا تعادل ابدا ضآلة جسده
ostaz_joker
عضو نشط
عضو نشط
ostaz_joker

ذكر
الابراج : السمك العمر : 38
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Writin10

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالأربعاء يناير 28, 2009 9:35 pm

1
لأ صحْن العِوَله
أظن الجميع يعرف صحن العِوَله !
واللّى مايعرفوش من الشباب يبقى أكيد لسّه صغيّر ومايِوْعاش عليه .
صحن العِوَله : هو إسم مكان فى بحر سنفا ( المشروع )
يقع بعد الشّطّة اللى بعد كُشْك الشِّنّاوِى
( أمام منزل عمّك أحمد خويصة )
وهو يربط بين المشروع والجنّابية
سُمّى بهذا الإسم : لأنه مُصَمّم للعَوِيل الذى لا يستطيع العُوم
ولكن كان اللى بيعوم واللّى مابيعومش بينزل فيه
------------
2 لأ سنفا خدت الكاس
كان زمان فى أجازة الصيف ( الأجازة الكبيرة )
تُقام دورة لكرة القدم تحت رعاية مركز شباب سنفا
وكان يشترك فى هذه الدّورة فِرَق من جميع البلاد
قريبة كانت أو بعيدة .
وكان لازم ولابد وحتماً وضرورى ويجب أن يفوز فريق سنفا بالكاس .
إن مكانش بالعدل يُبقى بالتزوير .
طبْ يزوّرو فى الكورة إزّاى وهِيّه عينى عينك ؟
كانو ييجو فى مَطْش سنفا بالذات وِيْخلّو " محمد هاشم " هوّه اللى يُحْكم
وإنت فاهم بقى هَيُحكم لصالح مين ؟
كانت تُبقَى هَنْد فى نُصْ الملعب ويحسِبْها بِلانْتى لصالح سنفا
وبعد مايفوز الفريق بالدّورة ويستلم الكاس
نِبْتدى نلِفْ فى البلد وِنْمُرْ على بيت كل لاعب ونهيّص له هناك
ومانْساش الرّاجل بتاع السّودانى اللى كان بيْلف حوالين الملعب
ومذيع المطْش : محمد عبد الحى الشنّاوى
وأعضاء الفريق : أيمن العيسوى وحمدى أبو ديّة ورضا مصطفى وأسامة ضيف ورضا شحاتة وحامد المحجوب ورمضان سند وحسن رضوان وغيرهم الكثير .
---------
3لأ محبس الكسّاحة
كانت أشهر كسّاحة ..... بتاعة الوحدة المحلّيّة
كانت الكساحة لها محبَس من الخلف .
كنّا ننتظر الكسّاحة تَمرّ من أمامنا علشان نجرى وراها ونقوم
رافعين المحبَسْ وتِفْضَل تسّرب اللّى فيها
على ماكانت تِوْصَل المَصْرف تكون فِضْيِتْ .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

السعادة7ع
عضو نشط
عضو نشط
السعادة7ع

ذكر
الابراج : العقرب العمر : 54
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Trader10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Travel10

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 10:26 am

كان فى المباراة فى الملعب راجل معاة سودانى وترمس وفول محمص وعلية ملح انا مشوفتش الفول المحمص الا فى المباريات الى فى سنفا
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 12:00 pm

اقتباس :
لأ محبس الكسّاحة
كانت أشهر كسّاحة ..... بتاعة الوحدة المحلّيّة
كانت الكساحة لها محبَس من الخلف .
كنّا ننتظر الكسّاحة تَمرّ من أمامنا علشان نجرى وراها ونقوم
رافعين المحبَسْ وتِفْضَل تسّرب اللّى فيها
على ماكانت تِوْصَل المَصْرف تكون فِضْيِتْ

1. هو انت يابن اللذين

منك لله يابعيد

انت اللي كنت بتبهدل الشوارع وقدام بيتنا لما كنت بلاقي الدنيا نيلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللله

والريحه قشطه

منك لله يابعيد

خد دي خد
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 12:12 pm

وعوده لخفه الدم والردود الجامده مع العضو الغائب انجنير5 ستارز

ايوه كده يا انجنير اقلب المواضيعه حيويه زي ماعملت هنا وضيف كمان زكريات الطفوله

انت واستاذ جوكر فكرتوني انا شخصيا بحاجات ماكانتش في بالي خالص

اقتباس :
- السدود بتاع الشتا

ايام ما كنت بيوت سنفا اغلبها بالطوب النى ( الطوب اللبن)
و الدنيا تمطر و الشوارع فيها متر ميه يقوم
كل واحد عامل سد من الطين او مخلفات الفراخ والبط
او القش عشان الميه ما تجيش عنده
و يجى عمك فلان بالليل فى الخباثه يقوم فاتح السد او
يرمى ميه عند ال جنبه

و تقوم خنقات موت عشان ميه الشتا ال فى الشوارع

و انا مخصوص كنت بستنى الشتا عشان البس
الجزمه ام رقبه (دباشه)
و نمشى فى الميه يا معلوم

و يا سلام لو خت لك عزق او ازحلقت
و عست هدومك كلها طين العيال يموتوا ضحك عليك

جامده الايام دي كانت والله

وايام الدباشهع او الجزمه ام رقبه لو محدش يعرف الدباشه

انا كنت فاكر اما كنت البسها وانزل اهيص.وفي الايام دي كنت اهيص في تقضيه طلبات البيت وكانت امي تتمني لو كل السنه شتاء

بس كانت بتتتهري غسيل هدوم

وكنت اقف علي السطوح واجيب علبه صواريخ واستني حد اعرفه يعدي اقوم مولع الصاروخ واديله تحت ديله وارمي الصاروخ في اوسخ حته في الميه ويفرقع الصاروخ وصاحبك يختفي .................يختفي لانه بيبقي شبه الطين اللي ماشي عليه فمش بيبان

ده مش معني كده ان اللي معرفوش بيترحم مني .........ده كان بياخدله صاروخين في الميه

اللي اعرفه .صاروخ
اللي معرفوش ..صاروخين

اشطه
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 12:17 pm

اقتباس :

اتفرج وشوف وصلي ع النبي
موووووووووووووو
اتفرج وشوف وصلي ع النبي
موووووووووووووو
هندبح يوم _____

ده علي اساس ان موووووووووووووووووووووووووو دي نعره البقره

ياسلام علي الرقه

طيب

كفرشكر
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 12:29 pm

22_اللي ييجي يصلي ييجي متوضي علشان البلاعه مليانه او الميه قاطعه والخزان فاضي
بقول تاني اللي ييجي يصلي ييجي متوضي علشان البلاعه مليانه وطارشه في الشارع ومش عارفين ننزحها

غالبا في جامع الشعابنه الصوت ده بنسمعه بصوت عمك فؤاد او الشيخ عبده لما البلاعه بتتمليعلي الاخر وتعمل الميه في الشارع شويه

وكنت تروح الصلاه تلاقي الناس بسيطه خالص لان جامع الشعابنه بالزات الناس بتحبب تتوضي فيه مووووت

مش عارف ليه

اشطه
بنت سنفا
عضو ذهبى
عضو ذهبى
بنت سنفا

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالجمعة يناير 30, 2009 6:33 am

البقرة لها خوار ومش نعير

كفر شكر
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالسبت يناير 31, 2009 2:39 am

نورت المحكمه يا سرحان

حد ياكل طز بلبن
نائب الجماعه
عضو فضى
عضو فضى
نائب الجماعه

ذكر
الابراج : الميزان العمر : 38
الوظيفه : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Accoun10
الهوايات : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Swimmi10
اوسمه 3 : ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب 3h210

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين فبراير 02, 2009 12:31 am

عارفين عمكم هلال بتاع الالمونية

الكان بيقول المونيا

ومعاة جردل وبيخبط علية بغطا حلة

عارفين عمكم ماجد

راجل عاجوز من اتميدة او طحا

يركب عربة بحمار دكر

وبيقول البلح بلح

البطيخ بطيخ

وبيبيع بلح عجوة

ولسة بيبيع حتى الان

انتم نسيتم اهم حاجة

نسيتم عربيات مجارى البيوت

بتوع عمكم كرملة

كانت عربة بحصان

تنزح مجارى البيوت

والله كانت احسن من الكسحات

فاكرين الراجل بتاع البخت

فاكرين الراجل الطيب بتاع الفوس والعواويك

العند المجمع

فاكرين عمكم عبدة الشعلة

فاكرين الكشك التقتل فية خلتكم صبرين بتاعه الطعمية الله يرحمها

كان بجوار قهوة الملاح

فاكرين ايام الجفاف البحر
كنا بنطلع بالشلابة

والله كانت ايام حلوة

فاكرين الحريقة المشهورة بتاعة حنا

لما الحمام ولع فى البلد

فاكرين الحاجة الغلابنة الكانت بتنزل البلد ومعاها واحدة شباب سنداها

وتقول ياعالم بالحال يارب

حاجة قليلة تمنع بلاوى كتيرة
كان صوتها خشن كصوت الرجال

فية حجات كتيرة بس الواحدنسيها

لما افتكر هكتبها تانى
خالدامين
عضو فضى
عضو فضى
خالدامين

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب   ماثورات سنفاويه...قاموس سنفاوي رهيب لمواقف ومصطلحات شعبيه سنفاويه تهم كل مغترب Icon_minitimeالإثنين فبراير 02, 2009 3:28 am

يا راجل نسيت ايه بس

ده انت اتكلمت علي حاجات كتير قوي ومرقمتهمش ليه

عاوزيت نعمل قاموس

عاوزين نرقمهم

23_عمك هلال بتناع الاومنيوم اللي كان بينادي ويقول المونيا

24_ايام الجفاف واحلي صيد للسمك بغطا الحله

25_عمك عبده الشعله والكشك بتاعه االللي ولع في الاخر ده

26_الست بتاعت الطعميه الست صابرين اللي كانت جنب قهوه الملاح

27_ايام حريقه حنا والحمام المولع

28_الراجل بتاع الفوس والعواويق اللي كان عند المجمع

29_عمكم ماجد

راجل عاجوز من اتميدة او طحا