يارب يكون موضوعي المره دي يقدر يوصل للي يقراه اللي انا عاوزه والاقي بجد مشاركات تذود من الموضوع وتضيف ليه حب لظهور....حب التلميع.........البروباجندا.........شايف نفسه.......واخد قلم في نفسه..........عايش الدور دي كلها مطصلحات اللي انا فاكرها تعبر بايجاز عن اللي انا عاوز اقوله وفيه مواقف بتخنق منها بجد واعتقد ان كل الناس بتشاركني الراي بالنسبه للمواقف دي برده المواقف دي زي 1_عيل صغير او شاب غير متعلم او تعليمه علي قده وفي الغالب عاطل واخلاقه زي النيله واسلوبه متبهدل وهو نفسه متبهدل وعايش دور الرجوله الغير متناهيه والتي ليست علي اي اساس ودايما بيحب يظهر رجولته ب.......1...الصوت العالي 2.........تتخين صوته 3........الشتيمه في خلق الله 4........ادعاء انه حامي حمي الستات والبنات وهو اول من يجرح عفافهم 5......التريقه علي اقرانه والسخريه منهم 6....مسكه السيجاره 7.احيانا سب الدين 9.كثره الخناق 10.وهي الاهم هو انه دائما ما يتكلم عن الرجوله والجدعنه والشديه والمرجله وعن اشياء هو ابعد الناس عنها
كنت في تانيه اعدادي وطالع اوصل واحده قريبتي وبنتها بعد ماكانوا بيزورونا ولسبب ما كانوا خرجوا قبلي وانا اتاخرت عنهم شويهوبعدين خرجت وراهم وبحاول اني الحقهم وقبل ما الحقهم ببتاع عشره متر كده لقيت واحد من اياهم موقفني وبيقولي انت ماشي وراهم ليه وعاوز منهم ايه وقعد يقولي احترم نفسك واعتبرهم ياخي امك واختك وحاجات من دي .المهم اني يومها فهمته الدنيا ازاي وان دول قرايبي وانا رايح اوصلهم وكده وقدرت انه واد جدع وتلاقيه حس اني بعاكسهم او بضايقهم او حاجه فحب انه يتدخل
والله العظيم تاني يوم علي طول لقيت اخينا ده بيعاكس واحده في المنطقه وهيه علي باب بيتهم من غير اي حياء ولما جه واحد يكلمه زعق فيه وعمل فيها بلطجي
الواحد ده انا عارفه كويس وناس كتير قوي عارفينه ولو قلتلهم عليه هيعرفوه هو وشلته اللي من نفس النوع
ياعم عيش قدراتك وظبط نفسك الاول وبعدين اتصرف واتكلم واعمل كل حاجه من خلال حاجه موجوده فعلا في شخصيتك ..زارجوك عيش الواقع
2_شاب في العشرينات او في المرحله العمريه من 13 الي 25 سنه تلاقيه مسقط البنطلون وفاتح القميص شويه وفي الغالب بيكون لابس لبس غريب وغير متناسق وماسك الموبيلوالسيجاره ومشغل اغاني الموبيل علي اعلي صوت وماشي الساعه اتنين بالليلفي وسط البيوت والناس النايمه وبيحاول يتكلم مع زمايله بلهجه شبه قاهريه لكنها مفقوسه وتلاقيه شايل موبيل بالشيء الفلاني وعلبه سجاير بالشيء الفلاني وهدوم بالشيء الفلاني وبيحاول يتفلسف علي اللي حواليه ويتغندر عليهم ويعملك فيها ابن بارم ديله وهو اساسا مش لاقي ياكل وتلاقي ابوه طالع عينه في الشغل في الغيط او الورشه بتاعته وطالع عينه واخينا بيرجع ينام الفجر ويصحي العصر وولا بيشتغل ويساعد وولا بيتعلم وكله همه البنات وما اشبه من وسائل
كنت راكب الميكروباصانا وواحد قريبيفي الكرسي الاخير ولقيتلك واحد من العينه دي جه وركب جنبنا في الكرسي وهو فاتح الموبيل علي اعلي حاجه واغاني غريبه جدا من نوعيه الست لما وانا مش عارفني ويتخللها احيانا بعض اغاني اصاله ووائل جسار<مش عارف ايه حبهم في الخلط بين هؤلاء واولائك> والعربيه كلها مصدعه وطالع عينهم من مشاوير وتعب اليوم واحنا في اخر النهار
ليه بتفرض زوقك علي الناس
وليه اساسا مبتجيبش ليك علي الاقل سماعه وحطها في ودنك واسمع انت لوحدك
وليه بترسم نفسك انا مش فاهم
ياعم عيش عيشه اهلك وعيش علي قدك وعيش حجمك ومتعيش الدور واحترم خصوصيات الاخرين...ابوس ايدك
3_شاب في العشرينات والثلاثينيات واحيانا الاربعينيات عائد من السفر بالخارج غالبا الامارات وراجع بالهيئه دي1.لابس جلابيه خليجي وشبشب معروف كده انه بتاع الامارات 2..يتكلم بلهجه خليجيه مصطنعه مثل كيفك وشو رايك وكيف الحال واريدك وكلام منالنوعيه دي 3..حاطط ريحه فواحه هي في الغالب لجزب الانتباه 4.يتندر دائما علي ايام الامارت ويقارن بين الحياه هناك 5..احيانا تلاقيه يحتفظ بشال ابيض وعامل سكسوكه ونازل بعربيه جمرك حتي لتظن عند اول وهله تراه فيها انك في الامارات ولست في سنفا او مصر
انا لا اعترض علي بعض هذه الاشياء وقد التمس العزر واقول انهم ربما تطبعوا بطباعهم لكثره احتكاكهم بهم ولكنني اجدني غير موفق في حكمي هذا في بعض الاحيان حيث يكون هذا الشخص لم يبقي هناك او عام او اكثر قليلا وهي فتره بالطبغ ليست كافيه لمحو ثقافته وتطبعها باخري مغايره تماما
لكنه حب الظهور
جلست مع احدهم في يوم من الايام فجعل يتكلم عن اشغاله هناك وحياته هناك وعمله ودنيته الكبيره هناك ويقاارن بين حياته هناك وتلك هنا وهو اللذي لم يبقي هناك اكثر من سنتين كل ذلك وهو يلبس الجلباب الخليجي والشبشب اياه وعامل السكسوكه الخليجي وعازمني علي بندق وشيكولاته
هالني بعد ذلك ان سمعت انه لم يستقر في عمل واحد اكثر من ارعه او خمسه اشهر وانه الي الان لم يلتحق بعمل ثابت ومؤكد
لا اعلم هلي لي الحق ان اتكلم عن هؤلاء اللذين يتخلون عن ثقافتهم بارادتهم ويتمسحون بثقافه اخري مغايره تماما تنتقص من قدرهم ولا تذيد في عيونمن يعاشرهم فالناس وانا واحد منهم يعتبروها نوعا من العنجهيه
ياجماعه عبدالرحمان الابنودي عاش في القاهره اكثر سنين حياته واللي الان مازال لا يستطيع ان يتكلم غير اللهجه الصعيديه وغيره كثر مثل مصطفي بكري وغيرهم فاصلك وثقافتك لا تتغير الا اذا حاولت جاهدا التملص منه
انا اعترض وفقط وقد اكون مصيب وقد اكون مخطا وارجو المناقشه
ياعم عيش ثقافتك واصلك وتربيتك وسيب نفسك علي طبيعتها ومتحاولش الا اذا اتغيرت غصب عنك طالما انه ليس تغييرا الي الافضل وليس تغييرا جوهريا
4_غالبا هي فتاه علي اعتاب الجواز او ربنا رزقها بجوازه كمويسه وفي الغالب هي من زوي التعليم المتوسط او فوق المتوسط وتجدها لا تتكلم جمله علي بعضها الا وتحشر فيها بعض الكلمات الانجلييزيه والتي تتلون في نطقها وتنطقها دائما بالشكل الخطأ وقد تجد ان الجمله كلها نطقت في غير موضعها ولكنها اتت بها فقط لنتطق بجديدها من الكلمات الانجليزيه حتي تتفلسلف علي امثالها واللذين قد يكونون افضل منها مليون مره تعليما وثقافه والماما بالانجلزيه ولكنه حب الظهور اللذي يعمي وهي خير نتاج لهوجه التمسك بالجنبي التي تنتشر بصوره كبيره في مجتمعنا فتجد مثلا محلا صغيره في عزبه زعزع مثلا وقد كتب صاحبه عليه مثلا سوبر ماركت باتمان ونادرا ماتجد من يكتب بقاله الاخلاص مثلا وهي كلمه ارفقي واشيك بكثير لو كنتم تعلمون
يقولون بان الفرنسي يعتز بلغتهه جدا حتي انك لاتجد من يتكلم معك بالانجليزيه في فرنسا حتي لو كان يتقنها.ومنذ فتره وبالرغم من ذلك قرات عن رساله بحثيه فرنسيه تتخوف من هجمه اللغات الاجنبيه علي اللغه الفرنسيه
فلك الله يا لغتنا العربيه
كنت ازور احداعرفه وهو مريض واحاول ان اري ما ياخذه من ادويه الا ووجدت زوجته تشرح لي ما ياخذه من ادويه وهي تحاول ان تتصنع في نطق اسامي الدواء بصوره خاطئه تماما لا تجعلها اسامي لادويه بل تجعلها مثلا بضاعه طماطم وخضار وحاجات كده في سوق الخميس
ولكن ما اقلق جلستي انني وجدتها تسالني تاخد drinkايه سوفت والا كولد..ززقولتلها عاوز شايوياريت لو حلبه حصي
ياريت تعيشي ثقافتك وتعليمك وقبل ده كله تتكلمي مع الناس زي ما بيتكلموا معاكي باللغه العربيه والتي هي ليست عربيه اصلا بل هي عاميه رديئه وياريت محدش يتفلسف يا ناس ياهو.الناس عادت فاهمه وواعيه وعارفه
5_في الغالب تلاقيه عنده عقده او كان نفسه يوصل لحاجه ومعرفش فاتملي حقد علي كل حد وصل للحاجه دي من غير مناسبه.الحكايه دي مش في مواقف معينه لا دي في مواقف كتيرجدا فتلاقي الفقير قليل الدين بيحقد علي الغني والاقل تعليما يحقد علي الاكثر تعليما والاقل جمالا تحقد علي من تفوقها جمالا ومن لم تتزوج تحقد علي من تزوجت قبلها ودوما الاقل في اي شيء يحقد علي من يفوقه في هذا الشيء
انا لا اتكلم بصوره عامه فنحن كمسلمين علمنا ديننا القناعه وهو مايتحلي بها كثيرا من الناس وان كنا في بلد صغير كسنفا نتميز بالنزعه الايمانيه القويه بعض الشيء والتي تتمثل في الرضا وحمد الله الا ان ذلك لا يمنع انه هناك من يعيبه هذا العيب الخطير
فمن العادي الان ان تجد من يكره شخصا كده لله في لله دون اي تجارب بينهم تعزز هذا الكره او قل هذا الحقد سوي انه افضل منه في شيء ما يتمناه هذا الشخص
فتجده يشتمه ويسبه بل ويدعي ماهو غير صحيح بغرض التقليل او التحقير من ميزته هذه وهذا كله من ورائه في صوؤره غيبه ونميمه وخلافه فهو لن يهأ ولن يرتاح الا يتخلي هذا الشخص عن ميزته الافتراضيه والتي قد لا تكون ميزه بلي هي صفه ولكنه يكفيه انه يراها هكذا
كنت عن حلاق اعرفه وكان يجلس احد الاشخاص واللذي اعرفه ويعرفني وكنت اتكلم مع الحلاق وانا كنت قد تفرغت لتوي من الحلاقه الا ووجدته يسالني عن خططي واحلامي وكلام من هذه النوعيه ولكنني في غمره هذا الحديث وجدت الاخر شيء ما قد استفزه لا ادري ووجدته يتكلم عن الطبيب وكيف هو يضيع سنوات من عمره في التعليم ويخرج ليعمل بمرتب قليل ويكون قد تاخر عن اقرانه وانه لذلك كن لا يحب هذه الكليه<تقولش يعني كان اول الجمهوريه وحسني مبارك كان بيبوس ايده علشان يدخل الطب> وشرع في الحديث عن كثره الاطباء باسلوب غير لائق وبانه قد يستدعي الطبيب الي بيته وفي نفس الوقت هو بقي له اكثر من يومين لا يستطيع ان يحلق لا الحلاقين مذدحمين وكانه يقارن بين الطبيب والحلاق ويرجح كفه الحلاق
لم اناقشه ولم ابادله الحديث في امر لا تستطيع اقناعه به فهو ما دفعه الي ذاك الحديث في الغالب الا حقده فهو يعمل في مهنه ابسط كثيرا من اي مهنه اخري واعلم انه رسب كثير في كليته السهله جدا حتي تخرج منها وايضا انه لم يطلب منه احد التدخل في الحديث وايضا كان يتكلم بصوره غير مرضيه
نهايه اني تركته وخير من اجابه مثل هذا هو تجاهله وخرجت من المحل
انا لا ادعي افضليه مهنه علي اخري فالكل واحد في المجتمع ولكل دور والافضليه ليست حكرا علي احد فكل عناصر المجتمع مهم ولكن هناك ترتيب طبيعي للاهميات ودرجه الاحتياج للمهنه الواحده وهي تتدرج حسب صعوبتها وعدد متقنيها واحتياجي اليها وطبيعه الاحتياج هذا وامور كثيره اخري
خلاصه القول انه ينبغي لكل شخص ان يعمل في مجاله ولا يصادر علي الاخرين عملهم او اختياراتهم لان ذلك سيفسر في غير مصلحته
ياريت تعيش حياتك زي ما هييوتعيش حجمك وتحاول تبقي متميز في مجالك وتقوي اختياراتك وانت ممكن ان تتميز في مجالك وقد تفوق من هم نظريا افضل منك
اتمني ايضا ان تعيش قدرك ولا تتطرق الي مواضيع او الي كلامات تنتقص منك الكثير<وانت مش ناقص>
6_تجده يتقمص دور الناصح الامين وهو احق الناس بالنصح في امور ينصح فيها فتجده مثلا في سن العشرينات ويتقمص دور الشخص الجاد اللذي لا يحب الطيش والتهريج علي حد قوله وكانه مثلا عالم بتروكيماويات في شركه انبي او بلاعيم<مش عارف اشمعني دول اللي انا قولتهم> وتجده ايضا يحاول ان يرسم صوره قد تتخيله من خلالها في الاربعينيات من العمر ان لم تكن قد رايته من قبل وقد يرسم ايضا الشخص المهموم بقضايا هي اكبر من حجمه وهي بعيد ه كل البعد عن اهتماماته
مثل هذا تجدهم كثيرون جدا جدا وفي كل مكان ولا يوجد شخص الا وصادف مثله
ياعم عيش سنك وثقافتك واعلم ان لكل مرحله عمريه تقاليدها الخاصه بها وكن نفسك ولا تتجاوز شخصيتك ايا كانت
انا هنا لا ادعي العالم ببواطن الامور ولا اعيش دور الناصح اللرشيد ولكنها افكار ورؤي قد يختلف معي فيها احد وقد يتفق اخر
اتمني ان تكون التعليقات مرفقه بمواقف واحداث من نفس النوعيه واسباب الاختلاف او الاتفاق
نهايه يا جماعه نفسي ان تختفي ثقافه عايش الدور من بيننا